Å trene seg til overskudd

Fredag, nok en uke med foreldremøter, jobb, men også trening er over, og jeg sitter med overskudd etter en løpeøkt i guffent marsregn. Jeg har ingen formell kompetanse i trening, kun masse prøving og feiling. Det har vært økter hvor dørstokkmila har fulgt med hele treningsturen, og trening hvor jeg har kjent blodsmaken til lenge etterpå.

På øret: Punkrock

Det skal være gøy å trene, og det skal gi mersmak. Jeg prøver å ligge på minimum tre økter pr.uke, slik at jeg får overskudd. Når det gjelder variasjon går det i hovedsak i ski og løping, men jeg har også en passe brukbar sykkel stående i carporten. Det er en fin sikkerhetsventil, skulle mangle motivasjon en ettermiddag, da hiver jeg meg på sykkelen og bare nyter. Sier motivasjonen terreng, da blir det terreng. Sier motivasjonen landevei, da blir det landevei.

 

Enkelte veier blir en mellomting mellom terreng og landevei

Når jeg trener prøver jeg å disponere slik at jeg alltid føler jeg kunne tatt ut mer. Dette gir meg lyst til neste økt, ja jeg faktisk gleder meg til neste økt. Selv om det antydninger til vår, så forsøker jeg å holde fokuset mot #Birkenbeinerrennet i mars. Man kan med andre ord si jeg starter fra scratch etter Birken, og trener meg oppover.Eksempelvis for rulleski: står valget mellom 10, 15 og 20 kilometer (på en dag jeg har tid til det), da tar jeg 15 den ene dagen, slik at jeg har overskudd til 20 neste økt. Dette skaper en slags pyramide der jeg legger et grunnlag jeg kan bygge videre på

Programmet denne uka har vært sykkel på søndag, løp (terreng) på tirsdag, rulleski onsdag og løping (landevei) på fredag. En liten motivasjon er at  pulsklokka (  #Polar ) viser at de samme øktene gradvis viser mindre og mindre treningsutbytte i forhold til i fjor. Med andre ord; formen øker - med andre ord er kroppen moden for lengre økter.

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

skidad

skidad

39, Nes i Akershus

Lærer, småbarnsfar, skientusiast og jevnt over et irriterende element i veibanen når det ikke er snø. Blogger om livet i, rundt og før skirenn. NYE INNLEGG (CA) HVER MANDAG!

Kategorier

Arkiv

hits