Rollin, rollin, rollin....

Sånn, da har jeg gitt dere en utrolig irriterende sang av Limp Bizkit på hjernen, men det var strengt tatt ikke hensikten. Jeg tenker rett og slett på rulleski, en sikkerhetsventil i snøløse perioder.

Jeg debuterte på rulleski sommeren 2013, og ble ganske enkelt hekta. Ved siden av å gi god grunntrening i skiteknikk, får du også trent overkroppen, og ikke minst: Eventuelle knirkete knær får en nødvendig avlasting.

Første bud når du skal kjøpe rulleski er selvsagt bruksområde/ ferdighetsnivå. Som ganske så middels har jeg et par rulleski som er under landslagsnivå, men så absolutt innafor. En annen ting er selvsagt pris, men moralen min er som følger: Du får det du betaler for, men ikke betal mer enn hva du trenger.

Primært er rulleski avhengige av underlaget, dette vi i praksis si asfalt. Samtidig får du også rulleski for mer grov veibane, og til og med rulleski for terreng. Sistnevnte har gjerne noe tynnere hjul, så her blir det en avveining mellom trafikk og balanse. Jeg har ikke prøvd rulleski for skøyting, hovedsakelig fordi jeg foretrekker klassisk stilen.

De fleste rulleski har en sperre på bakhjulet, dette for at du skal kunne trene deg på fraspark (klassisk). Denne kalles ofte for brems, ikke gjør samme bommerten som meg, nemlig at jeg trodde brems ville si at du kunne redusere farten i nedoverbakken. Kort oppsummert: Heldigvis var det en grøft der...

Sikkerhet er viktig, det er faktisk bare noen centimeter aluminium mellom deg og asfalten. Velg deg derfor strekninger som er trygge og ikke minste oversiktlige. Standard utrustning bør minimum være refleksvest (også på dagtid) og hjelm. Hansker og briller kan absolutt være en fordel.

Jeg har enkelte vintre gått på rulleski til langt uti februar. Dette er selvsagt utfordrende, en ting er føret. Plutselig kan du skli sidelengs, andre ganger kan det bli bråstopp pga snø. Jeg har her brukt hodelykt (husk at denne bør være fullladet), blinkende refleksarmbåd og blinkende baklykt. Denne har jeg klipset av sykkelen og satt på hjelmen. Sånn sett kan rulleski brukes store deler av året, så lenge veibanen tillater det.

Staver er en annen ting, disse bør fortrinnsvis være fem cm lengre enn de du bruker på snø. Du får kjøpt egne rulleskistaver, men det går også med vanlige, så lenge du bytter pigg (hvilket du okke som må gjøre titt og ofte). På nyere staver er dette en smal sak, da disse bare er å skru av. Skal du bygge pigg så gjør kokende vann susen, dette løser opp limet, og vips er det bare å trekke av de gamle og sette på de nye (pass på at disse monteres riktig vei).

Justering av staver/ lage middag; hvem sier at menn ikke kan gjøre to ting på en gang?

Generelt sett må rulleski (som alt annet vedlikeholdes). Sørg for å spyle skiene jevnlig, slik at du ikke får masse dritt i hjulene, kjør deretter på med WD40 i lagrene. Sjekk også bindinger jevnlig. Et siste moment er bytte av hjul, du vil merke at hjulene ofte koster mer en ny pakke med rulleski. Det finnes en løsning, sjekk størrelsen på hjulene, og se om du finner noen rimeligere fra et annet merke. Det funker!

Olav R. Søbakk sitt bilete.

Nydusjete rulleski etter en fuktig økt om høsten.

#rulleski  #birken  #birkebeinerrennet

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

skidad

skidad

39, Nes i Akershus

Lærer, småbarnsfar, skientusiast og jevnt over et irriterende element i veibanen når det ikke er snø. Blogger om livet i, rundt og før skirenn. NYE INNLEGG (CA) HVER MANDAG!

Kategorier

Arkiv

hits