Mer vedlikehold

Det går med noen timer til puss, vedlikehold og mekking når man har lagt seg på en passe aktiv livsstil, ski slipes, justering av bremser på sykler og bytte av hjul på rulleski. Vent litt, det er en ting som mangler: Beina.

Jeg fikk beina mine en gang mellom 1977 og 1978, og har brukt de siden. De har deltatt på Norgesjoggen på 90-tallet, Nijmegen to ganger, marsjmerket og flere andre løp. Dette bar de preg av, med andre ord. Føttene trenger også litt pleie.

Etter å innehatt den uoffisielle rekorden i maskuline tær fikk jeg i fjor gavekort på behandlinger hos fotpleier, ja du leste riktig. Fotpleier, ikke pedikyr, men vedlikehold av kroppens søyler, og jeg anbefaler det gjerne.

Et par størrelse 46 som har fått gjennomgå

Fotpleiere er helsepersonell med andre ord kan de ved siden av pussing og klipping gi råd og tips. Eksempelvis fikk jeg tilbakemelding om at jeg burde løpe mer på forfoten, og bytte til sko med tynnere såle. Hvordan så hun det? Jo rett og slett ut fra hvor på foten jeg hadde hatt mest belastning.  Dette medførte kassering av joggesko med veldig tykk såle til fordel for et tynnere par, mer skulle ikke til.

Et annet moment er å forebygge skader. Når kroppen utsettes for belastning, så kompenseres dette med tykkere vev, i dette tilfellet hard hud på beina. Hard hud er greit når du skal gå barbeint på grus, men ikke så greit når den begynner å løsne. Eksempelvis vannblemmer under tykk hud er vondt, og enda vondere når alt sprekker opp og løsner.

Etter en snau time med fotbad, slip, puss og klipping møter jeg dagens treningsøkt med nypussa føtter og nye joggesko.

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

skidad

skidad

39, Nes i Akershus

Lærer, småbarnsfar, skientusiast og jevnt over et irriterende element i veibanen når det ikke er snø. Blogger om livet i, rundt og før skirenn. NYE INNLEGG (CA) HVER MANDAG!

Kategorier

Arkiv

hits