Ferie og/eller forfall

Sommerferien er over oss, og de fleste tar seg noen velfortjente dager fri fra daglige gjøremål. Samtidig er det en viss risiko for at disse dagene medfører en grei reduksjon av fysikken, hva angår kroppsbygning så er dette helt klart sekundært (vi har de kroppene vi har og ferdig med det). Det viktigste er å være bevisst på hvordan man unngår at ferie blir synonymt med forfall.

 

1.Planlegg: Du har faktisk noen dager/uker du kan bruke på å holde kroppen vedlike. Samtidig er det slik at familieferie gjerne er en risikosport. Klarer derfor med den du deler gardiner med hvordan du har tenkt å trene i ferien. Ferie skal hverken bety at man sitter på et rom og teller takplater (også kjent som kvalitetstid), eller at man er borte på store deler av døgnet på rulleski eller sykkel (også kjent som kvalitetstid).  Faktisk så hjelper det på humøret at hver og en blinker av noen økter som man skal trene.

 

2. Varier: OK, jeg er kanskje litt overkill med pakkinga; ett par løpesko, to par rulleski og en terrengsykkel. På den ene siden så blir det mye, men når man har begrenset med tid, så må man trene mer kvalitetsrettet. Utnytt terrenget, eksempelvis har jeg funnet ut at Powerslideskiene gir meg en doblet treningsbelastning, ergo får jeg trent like mye (vedlikeholdstrening) på samme tid, men med redusert distanse. Husk også å lek deg. I år skal jeg ikke ta #Birkebeinertrippelen, jeg presterte å overtrene i fjor, dermed ble ikke syklinga noe gøy. Hva som er gøy er Jackass-kjøring på skogsstier, med tilhørende knall og fall.



 

 

3.Tenk realistisk: Du har ferie, du får holdt deg i form, men ikke overdriv. Treninga skal føles som en rekreasjon, ikke som et demoklessverd som henger over deg (dette er selv opp til den enkelte, har du et maratonløp eller et sykkelritt i august, så sier det seg selv). Du kan selvsagt kombinere, til neste år markerer jeg førtiårskrisa i Danmark, tilfeldigvis samme sted og samme tid som rulleskiløpet #Coast2coast.

 

4.Kosthold: Vi plages året i gjennom av ulike kostholdsprofeter som forteller oss hva vi skal spise. Aller helst hva du ikke skal spise. I utgangspunktet tar jeg slike profetier med stoisk ro (gir eff), men det kan være greit å tenke over at selv om DU har ferie fra arbeidsgiver, så har ikke kroppen din fri fra deg. Jeg vurderer å starte L.M.P. (landsforeningen mot pommes frites). Særlig når det kommer til barnemenyer, hvorfor skal barnemeny være synonymt med junk food? Husk også at du er et forbilde for barna dine. Kos deg, men med måte. Ja, det er fristende med en pose chips og en kald en når kvelden kommer, men du blir hva du spiser. Varier kosten, og få i deg det kroppen trenger.

 

5.Vær aktiv: Som tenåring var ferie ensbetydende med Nijmegenmarsjen i Nederland, med mine kroniske maur i rumpa så fristet 160 km i en HV-uniform mer enn ei uke på ei strand. Personlig liker jeg å fylle ferien med aktivitet, også friluftsliv. DU er et forbilde for ungene dine, og en telttur på Finnskogen er noe de husker. La også ungene ha fri fra vanlig trening, gå i fjellet, gå skogen og hold deg i bevegelse.



 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

skidad

skidad

39, Nes i Akershus

Lærer, småbarnsfar, skientusiast og jevnt over et irriterende element i veibanen når det ikke er snø.

Kategorier

Arkiv

hits